::Mujahidah Sumayyah::
Miss Owner!




Entries About Linkies Stuff

Hi, I'm Amira Zinnirah. Mira for short. 16 years old.If you like my blog just follow me.*strive for SPM next year.


Taggie Board!



Credits!

Template: Nurul AtiQah
Edited By: Amira Zinnirah
Others:   


Perang Badar


Assalamualaikum..



(Sambungan 'Ubaidah)

Dengan garangnya, musyrik Quraisy mendekati kaum Muslimin, sewaktu Nabi Muhammad SAW sedang memimpin tentera Baginda dengan tongkat di tangan. Ketika Baginda melintasi Sawad bin Ghazyah yang tidak berdiri dengan lurus dalam barisan, Baginda memukul perutnya dengan tongkat seraya berkata:

“Berdiri lurus, ya Sawad !”

“Sampai hati engkau sakiti saya Wahai Muhammad, padahal engkau diutus oleh Allah untuk membawa kebenaran dan keadilan. Bersediakah engkau aku membalas ?”

Nabi Muhammad SAW menghalakan perutnya seraya berkata

Silakan, ya Sawad, balaslah..

Sebagai ganti memukul kembali perut Rasulullah SAW, Sawad memeluk Baginda.

Apa gerangan engkau berbuat begini, ya Sawad ?

Bertanya Rasulullah SAW.

“ Wahai junjungan kami, semboyan perang telah berbunyi dan saya berhasrat disaat terakhir hidup saya bersama engkau, dapat kiranya kulitku menyentuh kulitmu.”

Dikala perang berkecamuk hebat, Nabi Muhammad SAW masuk ke khemah seraya bermunajat kepada ALLAH. Seasaat Baginda termenung menundukkan kepala kemudian mendongak sambil berkata,

Bersenang hatilah ya Abu Bakar, pertolongan ALLAH telah datang. Lihat ini Jibril datang membimbing kuda menuju tepi kolam..

Selesai Rasulullah SAW bersabda, Mahjak (pelayan Saidina Umar Ibnul-Khattab) terkena panah musuh dan terus pulang ke hadrat Ilahi. Mahjak adalah perajurit Muslimin yang pertama gugur. Kemudian, Harisah bin Suraqah pula ditembak dan mengikuti jejak temannya yang pertama.
Setelah dua pahlawan ini gugur, keluarlah Rasulullah SAW dari khemahnya lalu berseru,

Demi Tuhan yang menjadikan Muhammad, siapa yang berperang hari ini dengan tabah dan tidak kenal mundur, kemudian dia terbunuh pasti ALLAH menyediakan syurga untuknya.

“Baik, baiklah !” 

sahut ‘Umair Ibnul-Hamam yang sedang melepaskan lelah sambil makan kurma.

“Aku akan masuk syurga kerana dibunuh mereka.”

Dibuangnya kurma itu lalu berjalan ke medan perang dengan pedang terhunus di tangan. Berperanglah ‘Umair dengan gagah berani sehingga gugur sebagai pahlawan. Dilihatnya ‘Umair telah syahid, ‘Auf Ibnul-Haris tampil kemuka dan berkata :

“Gerangan apakah yang menyebabkan redha ALLAH terhadap hambaNYA, ya Rasulullah ?”

Membunuh musuh agamaNYA.

Jawab Nabi Muhammad SAW. Jawapan itu telah mendorong ‘Auf untuk menanggalkan baju besinya lalu menghunus pedangnya. Berperanglah dia laksana seekor singa jantan, sehingga gugur.

*       *       *   
*       *   

Dalam keadaan perang sedang berkecamuk, Mu’auwiz bertanya kepada salah seorang temannya dari kaum Muhajirin,

“Di mana Abu Jahal, di Mekah dia telah banyak berbuat nista terhadap Rasulullah. Aku rindu hendak melihatnya,”

Muhajirin itu menunjukkan Abu Jahal kepadanya. Melompatlah Mu’auwiz ke arahnya lalu memukul kepala Abu Jahal sampai berdarah sehingga tinggal nyawa-nyawa ikan. Kemudian dia terus menyerbu ke tengah-tengah orang Quraisy yang banyak dengan menikam ke kiri dan kanan, sehingga akhirnya dia sendiri menemui ajal.


*       *       *   
*       *   


Dalam peristiwa Badar, telah ramai pahlawan Islam yang gugur antaranya Abu Waqqas yang telah pergi ketika usianya 16 tahun. Zus-Shimalain bin Abdu Amru, Akil Ibnul-Bukair, Safwan bin Baidha’, Mubasshir bin Abdul Munzir, Yazid Ibnul-Haris dan Rafik Ibnul-Mu’alla.

Semua pahlawan ini telah tidur beristirahat di Badar. Mereka hidup.. bukan mati..